fredag 5 september 2014

Vi är "mitt i" bytesbefästningen

Min fina duktiga tjej! Vi har trimmat på ordentligt i veckan inför morgondagens DM. Veckan har sett ut så här:

Måndag - vila efter söndagens tävling
Tisdag - cantring + dressyrjobb på ängen
Onsdag - träning för Evelina
Torsdag - cantring på åkern
Fredag - dressyr i ridhuset
Lördag - MsvB:5 (DM) och MsvC:1 på Jälla

Härlig cantring i torsdags

Att lägga in varierad träning och träna i olika miljöer är A och O i mitt utbildande av hästar. Nu när jag inte har lika akut ont i ryggen längre (kan röra mig) så ska jag komma igång med hoppningen också. 

I onsdags tränade vi som sagt för Evelina och det var ett riktigt bra pass! Vi jobbade igenom sidan, satte tillbaka henne i galoppen, skolor, byten, förvänd osv. Ina blev riktigt riktigt fin och när jag skulle trava av henne kände jag bara hur takten liksom stämde, så jag satt kvar i sadeln och bara mjuknade på långsidan, Ina bara flöt fram i en perfekt ökad trav ❤

Träningssnygg!


Idag fredag var det genrep för morgondagens tävling. Eftersom MsvB:5 är det högsta vi tävlar just nu så har jag inga höga krav på resultat än så länge. Det är ett skitkul program att rida och det passar Ina bra egentligen eftersom det händer mycket och fort. Mitt största "problem" med Ina just nu är att hon har börjat komma så pass till ro med bytena att hon är så bytesinställd att det är jättesvårt i vissa lägen att få henne gå i lugn förvänd galopp.... I just MsvB:5 är det tvåjättesnäva förvända S-bågar som är väldigt svåra just nu. Men som sagt, vi tar det som det blir. 

Mina mål i MsvB:5 imorgon är:

•Avslappnad och ridbar häst
•Få till skrittpiruetterna
•Få till minst tre rena byten
•Ha roligt, det är för 17 DM vi startar!

Nästan direkt efter DM-klassen ska vi in igen och starta MsvC:1. Detta både för att passa på att rida en klass till, men framför allt; Ina måste gå in och genomföra en start UTAN byten, bara förvänd. Det blir en utmaning direkt efter en klass där vi gör 8 byten ;)

Nu ska jag springa programmen på köksmattan ett par gånger till och hänga upp min nytvättade utrustning på tork. Håll tummarna för oss imorgon! Kom gärna till Jälla och kolla in DM:et,ånga fina ekipage!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar