tisdag 2 september 2014

Division 1, omgång 1

I söndags var det första omgången av Division 1, och då även premiär för Ina i denna division! Vi var mycket taggade och hoppades på att kunna prestera så bra som möjligt, även om vi inte är helt säkra i MsvB:4 än.

Det var även premiär för nya underbara bilen att dra hästtransporten. Den gick helt fantastiskt bra, man bara flöt fram! Även Ina verkade trivas mycket bra då körningen blir snäppet ännu mindre "ryckigare" med en starkare motor i bilen.


Ina laddar i stallet.....

Tävlingen hölls på Segersta. De har verkligen en jättevacker och modern anläggning! Dock är jag väldigt besviken på själva tävlingsarrangemanget då det är väldigt tamt... Jag har tävlat där förr så jag vet att de gillar sina "tysta tävlingar" utan speaker, men när det är lagtävling, då tycker jag man borde vara TVUNGEN att ha en speaker! Det blir så extremt tyst och oengagerat när man inte får höra någonting i högtalarna, ingen uppdatering av lagställningen och så vidare. Man blir alltså tvungen att kolla allt i sin telefon via Equipe. Dessutom har de inget bemannat sekretariat, man bockar av sig på en startlista som ligger på ett bord och protokollet hämtas ur en låda på samma obemannade bord. De har även världens minsta parkering, men inte någon direkt parkeringsvakt heller. Den enda "funktionären" faktiskt som var märkbar, det var just domaren och skrivaren.

Ina är ju ett sto och ston kan ju komma på lite nya idéer när man minst anar det. Denna gång hade hon under två dagar innan tävlingen, börjat köra med sin gamla grej att vägra ställa igenom åt höger i trav + galopp. Hon får då som ett järnspett genom kroppen, hoppar och studsar och tycker jag är den värsta person på denna jord som kräver ställning åt höger.... Jag märkte av denna tendens lite grann på framridningen då hon tittade till lite i framridningridhuset, men i övrigt kändes hon ganska fin!

Tävlingen var på deras utebana för en gång skull, annars brukar det vara tvärtom. Denna utebana är inte vår favorit då det på den bortre kortsidan vid A porlar en ganska stor bäck, så pass stor att hästarna både ser och hör den väldigt bra. Jag kan ju säga att Ina inte är den enda häst som inte tycker om den här kortsidan... Jag var beredd redan från början att eventuellt inte ens komma i närheten av kortsidan, men jag lyckades få dit henne och hålla ihop programmet helt okej, dock med ganska spänd häst som tappat sin motor pga spänningen. I traven blev det kämpande från min sida och i galoppen blev det lite emot-kämpande från Inas sida, haha. Vi fick dock endast en miss, och det var första ökning-förvänd genom hörnet-byte kortsida. Ina hade ingen större lust att jobba mjukt i förvänd genom hörnet mot den där bäcken, så hon lyckades byta i fram i hörnet och sedan bytte hon ikapp med bak. Det borde dömts som för tidigt byte, men enligt domaren så blev det ett "ej visat byte".... Detta var ju mer än surt då det är koeff och vi fick 3:or på både förvänd och bytet.
Men, det som jag tycker är så bra med dressyren är att man ska ha chansen att kunna ta igen massa poäng genom att få mycket bra poäng på andra delar. Detta trodde jag att vi skulle göra på bl.a. travökningara (som var jättebra alla 3), enkla bytena, uppridningarna och så vidare. De punkter jag tyckte kändes riktigt jäkla bra, där fick vi ändå "mediokerpoäng", cirka 6-6,5p. Så vi lyckades inte ta igen vår miss pga detta vilket känns lite surt faktiskt. Slutsumman blev 58% vilket inte känns okej i dagsläget. Men men, jag var inte den enda som drabbades av denna mediokerpoäng-utdelning. Det kändes som att det var väldigt svårt att få mer än 6-6,5 p, förutom de som uppskattades väldigt mycket då dessa kördes upp i höjden i %. Jag kan sitta här och spekulera hur mycket jag vill utan att det blir någon skillnad, jag vet, men det är ändå lite märkligt.

Men man får faktiskt vara nöjd med hästen och prestationen, utan att man håller med domaren i poäng och kommentarer. Domaren skrev i alla fall som slutkläm; "Charmig häst som för dagen är genomgående spänd...".  Det höll jag med om, delvis i alla fall. Dagens höjdpunkt i protokollet var när vi lyckades charma till oss en 7:a på ett byte ;)

Vi var relativt jämna i laget och vi kom denna dag på en 3:e-plats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar