tisdag 27 maj 2014

Börjar få tillbaka ryggen igen

Mina knän, rygg och alla leder är nu "under utredning" äntligen. Jag har ju haft så ont i ryggen sedan februari och varje gång jag trott att det försvunnit, som efter massage och kiropraktik, så har smärtorna kommit tillbaka nästan omgående :(

Men jag fick till slut en akuttid där både knän och rygg började utredas mer ordentligt. Min läkare trodde att jag haft ryggskott, så det var ju inte så konstigt då att det gjort ont liksom... Sedan har smärtan blivit kvar. Allt har dock nog startats av mina dåliga knän och leder som ger snedbelastning och felbelastning i allt jag gör.

Men nu har de tagit flera blodprover för att försöka utesluta olika sjukdomar i alla fall. Och de håller även på att undersöka om jag har någon reumatisk sjukdom. Jag har även fått en ny sjukgymnast! Var ju 5 år sedan som jag senast gick till en sådan, men jag har ju alltid fortsatt med alla övningar som stabiliserar lederna. Men det ska bli intressant att höra en ny sjukgymnasts åsikter och om hon kan ge mig nya övningar att komplettera med.

Dock har jag nu faktiskt börjat lyckas "övervinna" ryggsmärtorna. Jag tror det nu handlar om att lyckas träna upp musklerna igen utan att belasta ryggen på fel sätt för att kunna få bort det onda helt och hållet. Den bästa ryggträningen i detta avseende har jag upptäckt är att träna dressyr utan stigbyglar och att rida barbacka (trav+galopp då). Jäklar vad man använder ryggmusklerna då! Sedan jag började med detta cirka varannan dag har ryggen på kort tid blivit mycket starkare igen, så himla underbart!

Jag har även börjat gå fler power walks (PW) då jag under hela ryggont-perioden mått som bäst då jag promenerat. Jag brukar vara ute på 4-6 km långa promenader, ofta vid Fyrisån, och nu senast hittade jag en ny Linnéstig bortom Kungsängsbron :)!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar